KAKO OLAKŠATI DJETETU POČETAK ŠKOLSKE GODINE
Sami kraj je kolovoza i ljetna bezbrižnost polako blijedi. Školski praznici uskoro završavaju i bliži se početak nove školske godine. S novom godinom kreću i nove obveze, odgovornosti, brige, strahovi, radosti, nadanja - kako za djecu, tako i za njihove roditelje. Nakon većeg perioda opuštanja slijedi razdoblje tranzicije u kojem se djeca (iznova) trebaju prilagoditi drugačijem životnom tempu i zahtjevnijoj rutini. Svatko od njih treba proći taj proces prilagodbe, koji može i ne mora biti lagan i bezbolan.
Kako će se dijete osjećati i ponašati taj prvi period kada ponovno krene u školu ovisi o puno faktora. Ovisi o tome kako se dijete do sada osjećalo u školi, je li se „uklopilo“, je li tamo razvilo prijateljstva, kako ispunjava školske obveze i kakve stavove ima o njima, muči li se posebno s nekim predmetom ili profesorom, itd. Na sve od tih faktora se može utjecati, ali to zahtijeva vrijeme i uloženi trud od strane roditelja i djeteta te je kompleksna tema za neki sljedeći članak.
Ovdje vam donosimo konkretne savjete što vi kao roditelji možete učiniti sada - u ovom prijelaznom razdoblju od školskih praznika do početka škole - kako biste svoju djecu pripremili i olakšali im ulazak u novu školsku godinu. Poželjno je da djeca stvore rutinu koja ih navikava na drugačiji životni ritam u odnosu na onaj koji su imali cijelo ljeto. Rutina je djeci važna, jer stvara osjećaj stabilnosti i predvidljivosti.
- Promijenite vrijeme odlaska na spavanje i vrijeme ustajanja.
Tijekom ljeta su vaša djeca vjerojatno mogla ostati budna malo dulje i kasnije su se ustajala. Dogovorite s njima raniji odlazak na spavanje i konkretno vrijeme kada će ustajati. Cilj je da se njihov organizam privikne na nove termine spavanja, kako bi u školu išla naspavana i odmorna.
- (Ponovno) osposobite prostor u kojem dijete uči i piše zadaće.
Djeca koja imaju stalno mjesto u kojem uče i vrijeme kada uče su efikasnija u tome. Ako imate mogućnosti za to, pitajte dijete gdje mu u kući/stanu najviše odgovara ispunjavati svoje školske obveze. Svejedno je je li to kuhinjski stol, radni stol u sobi ili nešto treće, bitno je da su prostor i mjesto na kojem radi konzistentni.
- Opskrbite prostor za učenje potrepštinama koje će vašem djetetu trebati za rad.
U to svakako uključite svoje dijete. Neka uredi svoj radni prostor na način koji je njemu ugodan i poticajan, pritom pazeći da su mu sve potrepštine za rad pri ruci. Ako već sada znate neke od stvari ili pribora koje će mu biti potrebne za rad tijekom školske godine, zajedno sa djetetom odite u nabavku tih stvari. Također, koliko je u okviru vaših mogućnosti, prepustite djetetu da bira npr. novu olovku ili bilježnicu u koju će pisati.
- Razgovarajte sa djetetom o školi.
Pričajte o proteklom godišnjem odmoru i pitajte ga kako se osjeća vezano uz novu školsku godinu i što očekuje od nje, ali i od sebe. Nemojte umanjiti ili prečuti njegove odgovore ako dijete nema pozitivan stav prema školi ili ako imate različita očekivanja. U tom slučaju ga probajte motivirati svojim stavom prema onome što ga realno očekuje, ali s dozom pozitivnosti. Objasnite mu da ste svjesni da ga čekaju neki novi izazovi i stare/nove odgovornosti, ali dajte mu do znanja i da će usvojiti i mnoštvo novih zanimljivih informacija, družit će se s prijateljima i vjerojatno pronaći zadovoljstvo u određenim popratnim aktivnostima koie se u školi događaju. Svakako mu dajte do znanja da ćete mu biti podrška.
- Budite podrška svom djetetu (kroz cijelu školsku godinu).
Ako primijetite da je vaše dijete anksiozno ili je u stresu zbog odlaska u školu, ili vam u razgovoru to kaže, nemojte to ignorirati. Pitajte ga što ga muči i pričajte s njim o tome. Probajte ga umiriti ili zajednički naći način kako riješiti problem. Dajte mu do znanja da se može osloniti na vas i obratiti vam se za pomoć u svim situacijama koje mu se čine teške. Djetetu je najbitnije da se osjeća sigurno, da zna da ste tu i da ste mu podrška, stoga mu je potrebno da zna da vam se može povjeriti i da ćete ga zaštiti ako dođe do nekih neugodnih situacija u odnosima s djecom ili odraslima.