MATEMATIČKE IGRE
Sveučilište u Zadru, Odjel za nastavničke studije u Gospiću, kao partner na projektu STEM GO! bio je zadužen za relaizaciju aktivnosti "Matematičke igre za djecu".
Projekt je financiran od strane Ministartsva znanosti, obrazovanja i mladih u 2023./2024. godini.
Aktivnost je realizirana kroz 5 susreta, a vrijedna voditeljica, zajedno za volonterkama Odjela osimislila je teme u kojima su djeca uživala. Da zorno prikažemo u čemu su djeca mogla sudjelovati, prenjeti ćemo izvješće voditeljice u potpunosti, jer ukoliko bilo što skratimo, nećemo vam moći prikazati na koji način matematika može biti zabavna i puna zanimljivog sadržaja,a pri tome djeci i privlačna i zanimljiva:
PRVI SUSRET: Djeca su uz pomoć igre primjenjivala računske operacije zbrajanja, oduzimanja, prebrojavanja, pronalazaka sličnosti i razlika (uzoraka) na temelju slijedećih igara: Geoploče, Pronađi što više parova, Voćni memory, „Precrtaj“ uzorak pomoću čepova. Motorička igra na Geopločama zahtijevala je primjenu metode prebrojavanja. Pronađi što više parova ima cilj na zabavan način utvrditi vještine zbrajanja, oduzimanja i traženje uzoraka među brojevima. Voćni memory igra je u okviru klasičnog Memoryja, ali u ovom slučaju djeca su povezivala brojku sa količinom određenog voća na fotografiji pomoću zapamćivanja i metoda prebrojavanja. Kao zadnja igra, djeca su imala zadatak „precrtati“ uzorak pomoću čepova ispred njih. Studentica bi nakratko pokazala uzorak na papiru, zatim bi svatko za sebe imao zadatak „precrtati“ uzorak pomoću čepova (što točnije i preciznije). Za zaključak susreta, izdvaja se nekoliko sposobnosti koje svako dijete razvija učenjem matematike: način razmišljanja, koncentraciju i pažnju, motoriku, upotreba matematičkih metoda u svakodnevnim situacijama.
DRUGI SUSRET: djeca su uz pomoć igre primjenjivala računske operacije zbrajanja, oduzimanja, prebrojavanja, građenja, slaganja pomoću slijedećih aktivnosti: Kombiniranjem do rezultata, Tangram, „Precrtaj“ uzorak pomoću čepova, Izgradi sam.
Kao prva igra, djeca su imala zadatak „precrtati“ uzorak pomoću čepova ispred njih. Studentica bi nakratko pokazala uzorak na papiru, zatim bi svatko za sebe imao zadatak „precrtati“ uzorak pomoću čepova na stolu (što točnije i preciznije). Igra „Kombiniranjem do rezultata“ uključuje metodu zbrajanja pomoću najmanje dvije kartice kako bi se došlo do točne prikazane brojke na kartici (korištena metoda prebrojavanja). Klasični Tangram pred djecu stavlja izazov uočiti i kombiniranjem ponuđenih geometrijskih likova složiti zadano (kocka, ptica, pas, kuća, i sl.) „Izgradi sam“ motorička je igra slaganja i građenja onoga što se izvuče na kartici. Pomoću kockica i štapića potrebno je složiti zadano što preciznije. Za zaključak susreta, izdvajaju se sposobnosti i igra kao učenje u procesu usvajanja matematike. Način razmišljanja i snalaženja u svakodnevnim situacijama, razvijanje strpljena, koncentracije, preciznosti i kognitivnih sposobnosti. Cilj je bio još jednom pokazati nekoliko zabavnih načina za razvijanje motorike i matematičkih radnji poput zbrajanja, prebrojavanja, građenja, i sl.
TREĆI SUSRET: djeca su uz pomoć igre primjenjivala računske operacije zbrajanja, oduzimanja, prebrojavanja, građenja, slaganja, algoritama pomoću slijedećih aktivnosti: Tangram, „Precrtaj“ uzorak pomoću čepova, Algoritmom do pravoga puta.
Kao prva igra, djeca su imala zadatak „precrtati“ uzorak pomoću čepova ispred njih. Studentica bi nakratko pokazala uzorak na papiru, zatim bi svatko za sebe imao zadatak „precrtati“ uzorak pomoću čepova na stolu (što točnije i preciznije). Odabrali smo ponoviti ovu igru iz razloga što su ju djeca sama tražila, a pokazala se kao zabavna i jednostavna metoda za učenje i razvijanje koncentracije. Klasični Tangram pred djecu stavlja izazov uočiti dobiveni uzorak (kocku, određenu životinju, predmet, i sl.) i kombiniranjem ponuđenih geometrijskih likova složiti zadano. Algoritmom do pravoga puta društvena je igra u kojoj djeca, pomoću algoritama (strelica, figurica i kartica) moraju prikazati put kojeg prelazi odabrana figurica životinje. Za kraj, djeca su pomoću plastelina složila odabranu brojku na podlogu. Za zaključak susreta, izdvajaju se sposobnosti i igra kao učenje u procesu usvajanja matematike i razvijanje pozitivnog stava prema matematici kao načinu razmišljanja i snalaženja u svakodnevnim situacijama, razvijanje strpljena, koncentracije, preciznosti i kognitivnih sposobnosti. Cilj je bio još jednom pokazati nekoliko zabavnih načina za razvijanje motorike, razmišljanja, matematičkih radnji poput zbrajanja, građenja, algoritama i matematičke komunikacije.
ČETVRTI SUSRET: djeca su uz pomoć igre primjenjivala računske operacije zbrajanja, oduzimanja, prebrojavanja, građenja, slaganja, i na kraju natjecanja u istim igranja metodom skupljanja što više bodova. Ponovili smo igre Tangram, „Precrtaj“ uzorak pomoću čepova, Izgradi sam, Voćni memory. Kao prva igra, djeca su imala zadatak „precrtati“ uzorak pomoću čepova ispred njih. Studentica bi nakratko pokazala uzorak na papiru, zatim bi svatko za sebe imao zadatak „precrtati“ uzorak pomoću čepova na stolu (što točnije i preciznije). Kako djeca već znaju i vladaju pravilima igre, odlučili smo da se u paru natječu međusobno i na taj način skupljaju bodove. Klasični Tangram pred djecu stavlja izazov uočiti dobiveni uzorak (kocku, određenu životinju, predmet, i sl.) i kombiniranjem ponuđenih geometrijskih likova složiti zadano. Onaj tko prvi složi najpreciznije, dobiva jedan bod po složenom uzorku. Voćni memory igra je u okviru klasičnog Memoryja, ali u ovom slučaju djeca su povezivala brojku sa količinom određenog voća na fotografiji pomoću zapamćivanja i metoda prebrojavanja. Onaj koji skupi najviše parova, pobjednik je ove igre. Za kraj, djeci se podijelilo 5 kartica s računskom radnjom (zbrajanje i oduzimanje). Svatko na glas čita računsku radnji i govori rezultat. Onaj tko izračuna točno, dobiva bod. Ovisno o sakupljenim bodovima, igrač ostaje ili ispada iz kruga. Za zaključak susreta, izdvajaju se sposobnosti i igra kao učenje u procesu usvajanja matematike i razvijanje pozitivnog stava prema matematici kao načinu razmišljanja i snalaženja u svakodnevnim situacijama, razvijanje strpljena, koncentracije, preciznosti i kognitivnih sposobnosti. Ovaj susret podignuli smo na jednu veću razinu, „natjecateljsku“ gdje djeca pokazuju usvojene sposobnosti i poznavanje pravila dosadašnjih igara. Cilj je bio još jednom pokazati nekoliko zabavnih načina za razvijanje motorike, razmišljanja, matematičkih radnji poput zbrajanja, građenja i matematičke komunikacije.
PETI SUSRET: djeca su uz pomoć popularne metode „Escape room“ primjenjivala matematičko razmišljanje, rješavanje zagonetke, traženje matematičkih pojmova u križaljci, računsku operacije zbrajanja, i dolazak do konačnog odgovora nakon 3 zasebna zadatka i bilježenja rezultata. „Escape room“ igra je prilagođena matematičkim sposobnostima djece od 5.do 7.godine. Svaki zadatak ima svoju boju koja ga karakterizira. Tako je 1.zadatak (zagonetka) bio napisan na žutom papiru. Kada djeca odgonetnu zagonetku, tek onda možemo na 2.zadatak (križaljku), zelene boje, a rješenje koje ostave isto tako lijepimo na ploču. Kada postavimo ova dva zadatka jedno kraj drugoga, dobijemo računsku jednadžbu s jednom nepoznanicom na mjestu drugog pribrojnika (upitnik). Rješenje je brojka 2 koju djeca na zadnjem zadatku (bojanka) trebaju obojati. Zbog lakšeg razumijevanja, prilažemo fotografije uz tablicu. Za zaključak susreta, izdvajaju se sposobnosti i igra kao učenje u procesu usvajanja matematike i razvijanje pozitivnog stava prema matematici kao zabavnom načinu razmišljanja i snalaženja u svakodnevnim situacijama, razvijanje strpljena, koncentracije i kognitivnih sposobnosti u dinamičnijem i nešto drugačijem obliku metode učenja i primjenjivanja znanja.